- 1 Nie wygrał "TzG", ale i tak jest sukces (44 opinie)
- 2 Miłośnicy vintage opanowali 100cznię (27 opinii)
- 3 Zrobili karierę dzięki "Szansie na sukces" (37 opinii)
- 4 Do piekła i z powrotem z Jarym (4 opinie)
- 5 Gdzie na karaoke w Trójmieście? (29 opinii)
- 6 "Grillujemy" współczesne kino (64 opinie)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 08:55
Co tam Węzeł Wzgórze, gdyński Pekin
to dopiero przykład gdyńskiego modernizmu. Jak w urzędowym sloganie „Gdynia tradycyjnie nowoczesna”.
- 15 2
-
2011-02-11 08:56
Przepraszam, ale Bezstronny mówił, że jest pięknie.
Czyżby znowu się pomylił ? Nie wiem już, kogo mam słuchać.
- 10 1
-
2011-02-11 08:57
A pani Tereska...
Pitoli coś o tym, że jest to węzeł komunikacyjny, a nie rekreacyjny. Ale zapomniała, że to jest CENTRUM MIASTA, a nie jakieś skrzyżowanko 15 kilometrów od miasta. Nie mogę jednego zrozumieć, czemu decydenci, to betonowe molochy z lat socrealistycznych rozwiązań, które nie są w stanie zaproponować/zaakceptować nowoczesnych i przemyślanych wizji? Czy aż tak królują znajomi Królika?
- 20 1
-
2011-02-11 09:02
Tak źle , a tak nie dobrze (5)
Brawo Gdynia !!!
Jak coś zrobili - to kolor się nie podoba. A jakby wcale nie zrobili to Byście ich wyklinali, że nic nie robią.
Cieszcie się, bo macie tunel i mniej pieniędzy poszło na to z Naszych podatków.
Wygląd jest sprawą drugorzędną - ważniejsza jest wygoda.- 6 24
-
2011-02-11 09:15
Pewnie !!
Lepiej zrobić "COŚ" - nieprzemyślane, byle co - oto motto władz Gdyni!!
- 1 1
-
2011-02-11 09:44
Niestety, nie da się z Tobą zgodzić. (1)
Przy tak kosztownych inwestycjach, które w znacznym stopniu ingerują w pierwszoplanową przestrzeń publiczną niezbędne są dobre, dopracowane projekty, także pod względem szeroko pojętej estetyki, a nie tylko funkcjonalności. Tutaj takiego dopracowania zabrakło.
To samo nawiasem mówiąc, będzie miało miejsce we Wrzeszczu, gdy zaczną budować estakadę przy GB. Człowiek ma zostać zasłonięty betonem i zajeżdżony pojazdem.
I nie narzekam, żeby narzekać. Po prostu ogarnia człowieka frustracja, gdy władze miejskie aspirujące do bycia nowoczesnymi i pchającymi miasta w świetlaną przyszłość, pozwalają na coś takiego.- 1 2
-
2011-03-10 11:12
JAK KTOŚ MA WĄTPLIWOŚCI JAKI TO SYF TO NIECH OBEJRZY FOTY TUNELU
WE WROCŁAWIU, TAK SZCZERZE. WTEDY ZOBACZYCIE CO ZA PARTACTWO W GDYNI ZROBILI. TYLKO NIE POPEŁNIJCIE HARAKIRI.
- 0 0
-
2011-02-11 14:15
wygoda (1)
Ja codziennie do pracy musiałem chodzić tym skrzyzowaniem i ucieszyłem się, że jak powstanie tunel, to nie będę musiał tracić czasu czekając na światłach. Pal sześć kolor i wykończenie powinno być to ułatwieniem dla pieszych a nie jest bo co się okazuje, że rzeczywiście piszych potraktowano w tym projekcie jak zło konieczne, zwłaszcza tych dojeżdżających z kierunku Karwin, Dąbrowy. Odkąd mam "przyjemność" korzystać z tunelu psioczę codziennie, bo muszę odwiedzić dworzec kolejki SKM i wówczas zawrócić, aby dojść do przystanku autobusowego, bo schody i wyjazd dla wózków jest tak zrobiony, że nie ma wyjścia bezpośrednoi na przystanek autobusowy. Jeszcze jedna sprawa jak schodzi się do tunelu z jednej stony, to dla wózków jest takie stome zejście, że będąc inwalidą, bałbym się z niego korzystać natomaiast wyjazd jest łagodny aż do przesady, za to długi jak nieszczęście, chyba projektant i wykonawcy wiedzieli, że nigdy z tego przejścia podziemnego nie będą korzystać.
- 2 0
-
2011-03-09 22:03
ZGADZAM SIĘ Z TOBĄ W 100%
szlag mnie trafia ,jak po wyjściu z autobusu muszę iść kawał drogi pod skm żeby zejść do tunelu
- 0 0
-
2011-02-11 09:02
porażająca niekompetencja
tanie, tandedne i brzydkie materiały, słup reklamowy zagradzający przejście, ludzie krety w tunelach. Przykro mi to mówić, ale inne polskie miasta uciekły nam już bardzo daleeeeko.
Najgorsze, ze nikt we władzach się tym nie przejmuje, a nawet są z siebie zadowoleni - ciekawe czy urzędasy byłyby zadowolone gdyby w tym stylu urządzić im mieszkania. Jakaś meblościanka, półkotapczan, wykładzina dywanowa, boazeria i tapeta z lat wczesnego Gierka - i wytłumaczenie: to jest mieszkanie, a nie przestrzeń rekreacyjna. Nie musi być ładne.- 28 2
-
2011-02-11 09:05
Brzydko, tandetnie, bez odrobiny smaku
Nie mogę pojąć jak można było zatwierdzić ten projekt oraz dokonać odbioru przejść podziemnych. Wykonanie tandetne - krzywe ściany, sufity i posadzka. Kolorystyka fatalna, nie mówiąc o kształcie architektonicznym wejścia do tunelu. Jednym słowem - BEZGUŚCIE. Wstyd mi za decydentów.
- 22 3
-
2011-02-11 09:14
Ha ha ha !!
Gdynia - tu się mieszka - a nie chodzi tunelami !!
- 12 3
-
2011-02-11 09:17
Gdynia już taka jest i będzie.
Socrealistyczne budownictwo, beton i nowoczesna tandeta oraz modernizm miedzywojenny uważany przez "znawców" za zabytki, to właśnie Gdynia.
- 10 3
-
2011-02-11 09:17
Ile można narzekać?
Co się w tym kraju nie stanie to zawsze będziemy narzekać. Choćbyśmy mieli dobrobyt jak w Norwegii to będzie można przynajmniej narzekać na brak pogody do windsurfingu.
A jak się mieszkańcom nie podoba to zburzyć i koniec.- 4 16
-
2011-02-11 09:18
Tunel
Zapomniano o kapliczce! Hanba! Hanba! Hanba!!!
- 14 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.