• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Co tam Węzeł Wzgórze, gdyński Pekin

    to dopiero przykład gdyńskiego modernizmu. Jak w urzędowym sloganie „Gdynia tradycyjnie nowoczesna”.

    • 15 2

  • Przepraszam, ale Bezstronny mówił, że jest pięknie.

    Czyżby znowu się pomylił ? Nie wiem już, kogo mam słuchać.

    • 10 1

  • A pani Tereska...

    Pitoli coś o tym, że jest to węzeł komunikacyjny, a nie rekreacyjny. Ale zapomniała, że to jest CENTRUM MIASTA, a nie jakieś skrzyżowanko 15 kilometrów od miasta. Nie mogę jednego zrozumieć, czemu decydenci, to betonowe molochy z lat socrealistycznych rozwiązań, które nie są w stanie zaproponować/zaakceptować nowoczesnych i przemyślanych wizji? Czy aż tak królują znajomi Królika?

    • 20 1

  • Tak źle , a tak nie dobrze (5)

    Brawo Gdynia !!!
    Jak coś zrobili - to kolor się nie podoba. A jakby wcale nie zrobili to Byście ich wyklinali, że nic nie robią.
    Cieszcie się, bo macie tunel i mniej pieniędzy poszło na to z Naszych podatków.
    Wygląd jest sprawą drugorzędną - ważniejsza jest wygoda.

    • 6 24

    • Pewnie !!

      Lepiej zrobić "COŚ" - nieprzemyślane, byle co - oto motto władz Gdyni!!

      • 1 1

    • Niestety, nie da się z Tobą zgodzić. (1)

      Przy tak kosztownych inwestycjach, które w znacznym stopniu ingerują w pierwszoplanową przestrzeń publiczną niezbędne są dobre, dopracowane projekty, także pod względem szeroko pojętej estetyki, a nie tylko funkcjonalności. Tutaj takiego dopracowania zabrakło.
      To samo nawiasem mówiąc, będzie miało miejsce we Wrzeszczu, gdy zaczną budować estakadę przy GB. Człowiek ma zostać zasłonięty betonem i zajeżdżony pojazdem.
      I nie narzekam, żeby narzekać. Po prostu ogarnia człowieka frustracja, gdy władze miejskie aspirujące do bycia nowoczesnymi i pchającymi miasta w świetlaną przyszłość, pozwalają na coś takiego.

      • 1 2

      • JAK KTOŚ MA WĄTPLIWOŚCI JAKI TO SYF TO NIECH OBEJRZY FOTY TUNELU

        WE WROCŁAWIU, TAK SZCZERZE. WTEDY ZOBACZYCIE CO ZA PARTACTWO W GDYNI ZROBILI. TYLKO NIE POPEŁNIJCIE HARAKIRI.

        • 0 0

    • wygoda (1)

      Ja codziennie do pracy musiałem chodzić tym skrzyzowaniem i ucieszyłem się, że jak powstanie tunel, to nie będę musiał tracić czasu czekając na światłach. Pal sześć kolor i wykończenie powinno być to ułatwieniem dla pieszych a nie jest bo co się okazuje, że rzeczywiście piszych potraktowano w tym projekcie jak zło konieczne, zwłaszcza tych dojeżdżających z kierunku Karwin, Dąbrowy. Odkąd mam "przyjemność" korzystać z tunelu psioczę codziennie, bo muszę odwiedzić dworzec kolejki SKM i wówczas zawrócić, aby dojść do przystanku autobusowego, bo schody i wyjazd dla wózków jest tak zrobiony, że nie ma wyjścia bezpośrednoi na przystanek autobusowy. Jeszcze jedna sprawa jak schodzi się do tunelu z jednej stony, to dla wózków jest takie stome zejście, że będąc inwalidą, bałbym się z niego korzystać natomaiast wyjazd jest łagodny aż do przesady, za to długi jak nieszczęście, chyba projektant i wykonawcy wiedzieli, że nigdy z tego przejścia podziemnego nie będą korzystać.

      • 2 0

      • ZGADZAM SIĘ Z TOBĄ W 100%

        szlag mnie trafia ,jak po wyjściu z autobusu muszę iść kawał drogi pod skm żeby zejść do tunelu

        • 0 0

  • porażająca niekompetencja

    tanie, tandedne i brzydkie materiały, słup reklamowy zagradzający przejście, ludzie krety w tunelach. Przykro mi to mówić, ale inne polskie miasta uciekły nam już bardzo daleeeeko.

    Najgorsze, ze nikt we władzach się tym nie przejmuje, a nawet są z siebie zadowoleni - ciekawe czy urzędasy byłyby zadowolone gdyby w tym stylu urządzić im mieszkania. Jakaś meblościanka, półkotapczan, wykładzina dywanowa, boazeria i tapeta z lat wczesnego Gierka - i wytłumaczenie: to jest mieszkanie, a nie przestrzeń rekreacyjna. Nie musi być ładne.

    • 28 2

  • Brzydko, tandetnie, bez odrobiny smaku

    Nie mogę pojąć jak można było zatwierdzić ten projekt oraz dokonać odbioru przejść podziemnych. Wykonanie tandetne - krzywe ściany, sufity i posadzka. Kolorystyka fatalna, nie mówiąc o kształcie architektonicznym wejścia do tunelu. Jednym słowem - BEZGUŚCIE. Wstyd mi za decydentów.

    • 22 3

  • Ha ha ha !!

    Gdynia - tu się mieszka - a nie chodzi tunelami !!

    • 12 3

  • Gdynia już taka jest i będzie.

    Socrealistyczne budownictwo, beton i nowoczesna tandeta oraz modernizm miedzywojenny uważany przez "znawców" za zabytki, to właśnie Gdynia.

    • 10 3

  • Ile można narzekać?

    Co się w tym kraju nie stanie to zawsze będziemy narzekać. Choćbyśmy mieli dobrobyt jak w Norwegii to będzie można przynajmniej narzekać na brak pogody do windsurfingu.

    A jak się mieszkańcom nie podoba to zburzyć i koniec.

    • 4 16

  • Tunel

    Zapomniano o kapliczce! Hanba! Hanba! Hanba!!!

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wiosna w ogrodzie (1 opinia)

(1 opinia)
6 zł
targi, kiermasz

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Gdański Teatr Szekspirowski jest organizatorem: