• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Cała Gdynia jest szara i betonowa - a nowy stadion !!! te słupy i topornośc (1)

    kto w gdyni podpisuje te projekty ??? przyjrzyjcie sie temu człowiekowi - moze NIK niech sie przyjrzy... Robic cos nowego na styl sprzed 40 lat

    • 18 3

    • w gdyni kochają estetykę bezsensownych słupów, taka karma

      • 0 0

  • najpierw stadion, teraz wezeł

    a w kolejnych wyborach Szczurek 110% bravo gdynianie róbcie tak dalej ja na szczescie oprzytomniałem i zagłosowałem przeciwko!

    • 19 2

  • mądry Polak po szkodzie

    Dlaczego nikt nie zgłaszał uwag do projektu? Teraz, jak już wszystko zbudowane to wszyscy wiedzą lepiej jak powinno wyglądać ;)

    • 4 10

  • Drogi rowerowe

    Kolejnym elementem fatalnie zaprojektowanym są drogi rowerowe, w żaden sposób nie oddzielone od strefy dla pieszych i często przecinające chodnik bez uzasadnienia. Nie ma również możliwości legalnego przejechania tunelem na drugą stronę jezdni.

    • 20 0

  • Gdynia miastem dla samochodów (4)

    Dlaczego ludzie w ogóle kupują samochody? Dla wygody.
    Dlaczego wygodny człowiek z samochodem jest traktowany lepiej niż pieszy?
    Dlaczego wygodni ludzie z samochodami jeżdżą na świeżym powietrzu, a ludziom karze się chodzić tunelami?
    Dlaczego przejście dla ludzi nie mogło być na górze, na świeżym powietrzu, a przejazd dla samochodów pod ziemią?

    • 17 5

    • (1)

      Ja jezdze samochodem bo autobusy w gdyni nie jezdza zgodnie z rozkladem jazdy.
      Mam tylko 3km do pracy ale jak mam czekac w nieskonczonsc na autobus to dziekuje, wole autem i zaplacic za paliwo.
      Nie tylko kasa jest wazna.

      • 2 1

      • 3 km to 10 minut rowerem

        bez korków

        • 1 1

    • Błąd w pierwszym zdaniu. Nie wygoda jest motywem zakupu, a przynajmniej źle się kojarzy.

      Samochód jest przedmiotem praktycznym, służącym do lepszej organizacji czasu, sił i środków.

      • 1 1

    • Z racji tego, że państwo rabuje kierowców na każdym kroku, i dziw że nie wprowadziło opłaty za każdy obrót koła

      kierowcom należy się wszystko na złotej tacy. Poruszanie się pieszo było normą zanim wynaleziono koło. Nie cofać postępu.

      • 0 1

  • KRYTERIUM WYBORU - 100% CENA

    ... i wszystko jest jasne ;o)

    czego oczekujecie od taniości?
    jakości?
    wolne żarty !!!

    • 9 2

  • Miasto morza , marzeń i betonu

    i jeszcze fantazji ze jesteśmy najlepsi :):):)

    • 12 3

  • BUBEL ,BUBEL ,BUBEL !!!

    • 12 3

  • Zazdrość.. (1)

    Mam wrażenie że Pan Redaktor w ten sposób wyraża swoją zazdrość. że Gdynia potrafi a inne miasta Trójmiasta nie bardzo :)) .....no cóż...nie bez kozery Gdynia jest w czołówce najlepszych miast Polski.... :))

    • 6 23

    • W czym Gdynia jest najlepsza?
      Odp: w promocji Wojciecha Sz.!

      • 3 2

  • Opinia wyróżniona

    Marzyłoby mi się wykończenie z marmuru i podświetlone w nim LED-ami dekoracje z ART. (6)

    a że Gdynia potrafi to chyba nie muszę tu nikogo przekonywać. Bo chyba najwyższe oceny za Bulwar i Świętojańska w Polsce same mówią za siebie. Redaktorzy zapominają , że żyjemy w okresie kryzysu, Stocznia rząd zlikwidował i dalsze ograniczenia w MW. Gdynia nie pozyska dofinansowania dla przestrzeni publicznej takiego jak Sopot czy Gdańsk. Wystarczy trochę zwykłej analizy i obiektywizmu.
    Osobiście idąc tym tunelem wczorajszym wieczorem też o tym samym rozmyślałem i mógłbym jeszcze bardziej krytycznie sparafrazować, ale pocieszyłem się tym, że jest to tylko jakiś element w całej układance, której na imię zagospodarowanie przestrzeni publicznej od przystanku SKM "Wzgórze" do Nowego Ratusza a z drugiej strony do największego na Pomorzu C.H. i innych.
    Tak jak przedstawił to prezydent wieczorem w TM "Droga Gdyńska" była zaczątkiem "Nowego Redłowa" budowania go z całkowicie zaniedbanego na zagospodarowanie w przestrzeń opartą o wiedzę.

    Dlatego idąc przez ten tunel późnym wieczorem wyobrażałem już sobie jakie zmiany tam nastąpią i ew. gdzie staną przyszłe obiekty. Do tego gdyby zabudowano ją super a nawet na zasługującą na nagrodę(a była pokazana na filmie w TM) to byłaby w wielkiej sprzeczności z siermiężnym przystankiem SKM i wtedy posypałyby się gromy na Władze jakim prawem wydali pieniądze podatników gdy obok dworzec.......

    • 8 20

    • (1)

      "Wystarczy trochę zwykłej analizy i obiektywizmu."
      Bezstronny i obiektywizm, to tak jak Berlusconi i moralność...

      • 6 5

      • Widzę, że rzucasz cień na moją bezstronność?

        - pewnie ja powinienem rzucić na to, że POdpisałeś się "gdynianin". A może żyjesz w oderwaniu od rzeczywistości społeczno-politycznej? Dlatego nie mam zamiaru Cię z niej wyprowadzać.

        Powiem Ci, że widziałem najlepiej zagospodarowane estetycznie i artystyczne przejścia podziemne np. w zdecydowanej większości stacje moskiewskiego metra. Mieszkając tam mogłem i chętnie z nich korzystałem oraz wiele wiele innych w świecie.
        I to przejście też chwiałbym, aby było zdecydowanie ładniejsze - uwierz mi. W latach 70-tych też powstawały ciekawe przestrzenie i nie wszystko należy potępiać w czambuł. Pożyczka państwowa zagospodarowana była na naprawdę potrzebne inwestycje jak Rafineria, Port Północny, Obwodnica, Stocznie, część Kwiatkowskiego,... a dziś 10x tyle na co?

        • 4 2

    • gdy obok juz jest za chwile remontowany - własnie przetarg wyłania zwycięzce (1)

      dlatego kiepska obrona i twoje argumenty

      • 0 0

      • Za mało policji która łapie, a sąd za mało karze za zaśmiecanie, bazgroły na ścianach i szybach, wulgaryzmy słowne, itd.

        ten piękny niegdyś tunel stał się dziś w tym miejscu slumsem, zapomnianym przez władze miasta, służby porządkowe i samych mieszkańców. Tolerancja dla młodocianych sprawców i brak woli do regularnego naprawiania zniszczeń, doprowadziły ten uroczy niegdyś i tak potrzebny do pokonania przejścia pod torami doprowadzono do stanu właściwego metropoliom trzeciego świata. Więc się nie dziwię, że oddany nowy utrzymany jest w podobnej konwencji. Bazgroły na ścianach, skandaliczny brak koszy na śmieci i brudne podjazdy i trawniki to początek długiej listy problemów z którymi się borykamy. Pobłażanie drobnej przestępczości doprowadziło, iż dziś staliśmy się ofiarami kradzieży, wandalizmu i bandytyzmu.

        Według tzw. “teorii wybitej szyby” pobłażanie drobnym patologiom bardzo szybko prowadzi do degradacji całego środowiska i społeczności, oraz a właściwie przede wszystkim do wzrostu przestępczości. Dlatego na początku naszej walki o odzyskanie gdyńskich TUNELI należy się skupić na problemach wszechobecnych bazgrołów na ścianach i pozostawianych śmieci przejściach i na trawnikach. Uważam, że systematyczne zamalowywanie bazgrołów na ścianach, które jest dużo mniej pracochłonne niż zbieranie śmieci z trawników, powinno być standardem cywilizacyjnym miasta z morza i marzeń, które już być może za trzy lata chce gościć żeglarzy z całego świata. Te drobne z pozoru działania powinny zmieniać charakter i stan bezpieczeństwa całej dzielnicy. Dbałość o tunele, przystanki, elewację budynków muszą się stać obowiązkiem nie tylko każdego właściciela budynku. budowli, ale i troską nas wszystkich a głównie władzy lokalnej. Brak naszej reakcji na wandalizm, obojętność i tumiwisizm czyni z nas, obok młodocianych wandali, współodpowiedzialnymi za ten stan przestrzeni publicznej. Więc nie rozpisujmy się jak to żle nam zaplanowali i mało estetycznie przejście podziemne, bo my mieszkańcy powinniśmy właściwie wyważyć gdzie tkwi prawda a gdzie szum medialny?
        Reasumując dobrze się stało, że Władze miasta nie wywaliły niepotrzebnie pieniędzy na estetyzacje tego miejsca, ona może nastąpić w każdej chwili jeśli sami tego będziemy naprawdę chcieli i o nią zawalczymy, ale w sposób odpowiedzialny. To znaczy sie gdzy kultura naszych dalszych i bliższych sąsiadów będzie już na odpowiednim poziome i bazgroły, śmieci itd będą od razu przykładowo piętnowane i przykładowo karane.

        • 3 4

    • To inwestycja za unijne pieniądze!!! (1)

      w przetargu zaoszczędzono połowę wartości z kosztorysu. Tym samym miasto oddało kasę do RPO. Czysta niegospodarność.

      • 1 0

      • Czy niegospodarność?

        powtarzam gdyby Zarząd Miasta zaprojektował węzłowy hicior transportowy to nie tylko nie dostałby żadnych pieniędzy i do tego mógłby spotkać się z zarzutem niegospodarności albo i działania na szkodę publiczną. Niedawno dyskutowaliśmy na temat Przystaniu SKM"Wzgórze" jeszcze w fazie projektu a jakość jego jest dużo gorsza niż tego przejścia i jakość nie widziałem takiego oburzenia malkontentów. To samo było po ujawnieniu od początku wizualizacji tego rozwiązania komunikacyjnego i jakoś nikt nie narzekał na kolory, światła, itd... Pan red.Krzysztof Koprowski też chyba nie pracuje od wczoraj i jakoś nie podnosił tego tematu.
        Czyli publiczna konsultacja społeczna się odbyła nie tylko w Radzie Dzielnicy, ale i na forach internetowych, a dziś skąd taki lament?
        Ja sobie, jak piszę wytłumaczyłem to, że mogłoby być lepiej, ale nie jest źle jest dobre i eleganckie podłoże dobry monitoring, schody nie są strome, są zjazdy a nawet winda. A kolor taki był w projekcje, więc o co chodzi? Miasto ma większy problem z rozwiązaniem komunikacyjnym przy Dworcu Gdynia Główna, ciekawy jestem jakie będą wtedy Wasze propozycja?

        • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wiosna w ogrodzie (1 opinia)

(1 opinia)
6 zł
targi, kiermasz

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy Ladies'Jazz Festival?