- 1 Nie wygrał "TzG", ale i tak jest sukces (64 opinie)
- 2 Miłośnicy vintage opanowali 100cznię (32 opinie)
- 3 Do piekła i z powrotem z Jarym (9 opinii)
- 4 Zrobili karierę dzięki "Szansie na sukces" (37 opinii)
- 5 Gdzie na karaoke w Trójmieście? (29 opinii)
- 6 "Kaskader": kciuk w górę, a nawet dwa (20 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 09:54
Cała Gdynia jest szara i betonowa - a nowy stadion !!! te słupy i topornośc (1)
kto w gdyni podpisuje te projekty ??? przyjrzyjcie sie temu człowiekowi - moze NIK niech sie przyjrzy... Robic cos nowego na styl sprzed 40 lat
- 18 3
-
2011-02-15 13:21
w gdyni kochają estetykę bezsensownych słupów, taka karma
- 0 0
-
2011-02-11 09:55
najpierw stadion, teraz wezeł
a w kolejnych wyborach Szczurek 110% bravo gdynianie róbcie tak dalej ja na szczescie oprzytomniałem i zagłosowałem przeciwko!
- 19 2
-
2011-02-11 09:55
mądry Polak po szkodzie
Dlaczego nikt nie zgłaszał uwag do projektu? Teraz, jak już wszystko zbudowane to wszyscy wiedzą lepiej jak powinno wyglądać ;)
- 4 10
-
2011-02-11 09:56
Drogi rowerowe
Kolejnym elementem fatalnie zaprojektowanym są drogi rowerowe, w żaden sposób nie oddzielone od strefy dla pieszych i często przecinające chodnik bez uzasadnienia. Nie ma również możliwości legalnego przejechania tunelem na drugą stronę jezdni.
- 20 0
-
2011-02-11 09:57
Gdynia miastem dla samochodów (4)
Dlaczego ludzie w ogóle kupują samochody? Dla wygody.
Dlaczego wygodny człowiek z samochodem jest traktowany lepiej niż pieszy?
Dlaczego wygodni ludzie z samochodami jeżdżą na świeżym powietrzu, a ludziom karze się chodzić tunelami?
Dlaczego przejście dla ludzi nie mogło być na górze, na świeżym powietrzu, a przejazd dla samochodów pod ziemią?- 17 5
-
2011-02-11 11:02
(1)
Ja jezdze samochodem bo autobusy w gdyni nie jezdza zgodnie z rozkladem jazdy.
Mam tylko 3km do pracy ale jak mam czekac w nieskonczonsc na autobus to dziekuje, wole autem i zaplacic za paliwo.
Nie tylko kasa jest wazna.- 2 1
-
2011-02-12 21:18
3 km to 10 minut rowerem
bez korków
- 1 1
-
2011-02-12 21:28
Błąd w pierwszym zdaniu. Nie wygoda jest motywem zakupu, a przynajmniej źle się kojarzy.
Samochód jest przedmiotem praktycznym, służącym do lepszej organizacji czasu, sił i środków.
- 1 1
-
2011-02-12 21:30
Z racji tego, że państwo rabuje kierowców na każdym kroku, i dziw że nie wprowadziło opłaty za każdy obrót koła
kierowcom należy się wszystko na złotej tacy. Poruszanie się pieszo było normą zanim wynaleziono koło. Nie cofać postępu.
- 0 1
-
2011-02-11 09:57
KRYTERIUM WYBORU - 100% CENA
... i wszystko jest jasne ;o)
czego oczekujecie od taniości?
jakości?
wolne żarty !!!- 9 2
-
2011-02-11 09:59
Miasto morza , marzeń i betonu
i jeszcze fantazji ze jesteśmy najlepsi :):):)
- 12 3
-
2011-02-11 10:00
BUBEL ,BUBEL ,BUBEL !!!
- 12 3
-
2011-02-11 10:02
Zazdrość.. (1)
Mam wrażenie że Pan Redaktor w ten sposób wyraża swoją zazdrość. że Gdynia potrafi a inne miasta Trójmiasta nie bardzo :)) .....no cóż...nie bez kozery Gdynia jest w czołówce najlepszych miast Polski.... :))
- 6 23
-
2011-02-11 10:09
W czym Gdynia jest najlepsza?
Odp: w promocji Wojciecha Sz.!- 3 2
-
2011-02-11 10:04
Opinia wyróżniona
Marzyłoby mi się wykończenie z marmuru i podświetlone w nim LED-ami dekoracje z ART. (6)
a że Gdynia potrafi to chyba nie muszę tu nikogo przekonywać. Bo chyba najwyższe oceny za Bulwar i Świętojańska w Polsce same mówią za siebie. Redaktorzy zapominają , że żyjemy w okresie kryzysu, Stocznia rząd zlikwidował i dalsze ograniczenia w MW. Gdynia nie pozyska dofinansowania dla przestrzeni publicznej takiego jak Sopot czy Gdańsk. Wystarczy trochę zwykłej analizy i obiektywizmu.
Osobiście idąc tym tunelem wczorajszym wieczorem też o tym samym rozmyślałem i mógłbym jeszcze bardziej krytycznie sparafrazować, ale pocieszyłem się tym, że jest to tylko jakiś element w całej układance, której na imię zagospodarowanie przestrzeni publicznej od przystanku SKM "Wzgórze" do Nowego Ratusza a z drugiej strony do największego na Pomorzu C.H. i innych.
Tak jak przedstawił to prezydent wieczorem w TM "Droga Gdyńska" była zaczątkiem "Nowego Redłowa" budowania go z całkowicie zaniedbanego na zagospodarowanie w przestrzeń opartą o wiedzę.
Dlatego idąc przez ten tunel późnym wieczorem wyobrażałem już sobie jakie zmiany tam nastąpią i ew. gdzie staną przyszłe obiekty. Do tego gdyby zabudowano ją super a nawet na zasługującą na nagrodę(a była pokazana na filmie w TM) to byłaby w wielkiej sprzeczności z siermiężnym przystankiem SKM i wtedy posypałyby się gromy na Władze jakim prawem wydali pieniądze podatników gdy obok dworzec.......- 8 20
-
2011-02-11 10:12
(1)
"Wystarczy trochę zwykłej analizy i obiektywizmu."
Bezstronny i obiektywizm, to tak jak Berlusconi i moralność...- 6 5
-
2011-02-11 10:27
Widzę, że rzucasz cień na moją bezstronność?
- pewnie ja powinienem rzucić na to, że POdpisałeś się "gdynianin". A może żyjesz w oderwaniu od rzeczywistości społeczno-politycznej? Dlatego nie mam zamiaru Cię z niej wyprowadzać.
Powiem Ci, że widziałem najlepiej zagospodarowane estetycznie i artystyczne przejścia podziemne np. w zdecydowanej większości stacje moskiewskiego metra. Mieszkając tam mogłem i chętnie z nich korzystałem oraz wiele wiele innych w świecie.
I to przejście też chwiałbym, aby było zdecydowanie ładniejsze - uwierz mi. W latach 70-tych też powstawały ciekawe przestrzenie i nie wszystko należy potępiać w czambuł. Pożyczka państwowa zagospodarowana była na naprawdę potrzebne inwestycje jak Rafineria, Port Północny, Obwodnica, Stocznie, część Kwiatkowskiego,... a dziś 10x tyle na co?- 4 2
-
2011-02-11 13:32
gdy obok juz jest za chwile remontowany - własnie przetarg wyłania zwycięzce (1)
dlatego kiepska obrona i twoje argumenty
- 0 0
-
2011-02-11 16:47
Za mało policji która łapie, a sąd za mało karze za zaśmiecanie, bazgroły na ścianach i szybach, wulgaryzmy słowne, itd.
ten piękny niegdyś tunel stał się dziś w tym miejscu slumsem, zapomnianym przez władze miasta, służby porządkowe i samych mieszkańców. Tolerancja dla młodocianych sprawców i brak woli do regularnego naprawiania zniszczeń, doprowadziły ten uroczy niegdyś i tak potrzebny do pokonania przejścia pod torami doprowadzono do stanu właściwego metropoliom trzeciego świata. Więc się nie dziwię, że oddany nowy utrzymany jest w podobnej konwencji. Bazgroły na ścianach, skandaliczny brak koszy na śmieci i brudne podjazdy i trawniki to początek długiej listy problemów z którymi się borykamy. Pobłażanie drobnej przestępczości doprowadziło, iż dziś staliśmy się ofiarami kradzieży, wandalizmu i bandytyzmu.
Według tzw. “teorii wybitej szyby” pobłażanie drobnym patologiom bardzo szybko prowadzi do degradacji całego środowiska i społeczności, oraz a właściwie przede wszystkim do wzrostu przestępczości. Dlatego na początku naszej walki o odzyskanie gdyńskich TUNELI należy się skupić na problemach wszechobecnych bazgrołów na ścianach i pozostawianych śmieci przejściach i na trawnikach. Uważam, że systematyczne zamalowywanie bazgrołów na ścianach, które jest dużo mniej pracochłonne niż zbieranie śmieci z trawników, powinno być standardem cywilizacyjnym miasta z morza i marzeń, które już być może za trzy lata chce gościć żeglarzy z całego świata. Te drobne z pozoru działania powinny zmieniać charakter i stan bezpieczeństwa całej dzielnicy. Dbałość o tunele, przystanki, elewację budynków muszą się stać obowiązkiem nie tylko każdego właściciela budynku. budowli, ale i troską nas wszystkich a głównie władzy lokalnej. Brak naszej reakcji na wandalizm, obojętność i tumiwisizm czyni z nas, obok młodocianych wandali, współodpowiedzialnymi za ten stan przestrzeni publicznej. Więc nie rozpisujmy się jak to żle nam zaplanowali i mało estetycznie przejście podziemne, bo my mieszkańcy powinniśmy właściwie wyważyć gdzie tkwi prawda a gdzie szum medialny?
Reasumując dobrze się stało, że Władze miasta nie wywaliły niepotrzebnie pieniędzy na estetyzacje tego miejsca, ona może nastąpić w każdej chwili jeśli sami tego będziemy naprawdę chcieli i o nią zawalczymy, ale w sposób odpowiedzialny. To znaczy sie gdzy kultura naszych dalszych i bliższych sąsiadów będzie już na odpowiednim poziome i bazgroły, śmieci itd będą od razu przykładowo piętnowane i przykładowo karane.- 3 4
-
2011-02-11 14:15
To inwestycja za unijne pieniądze!!! (1)
w przetargu zaoszczędzono połowę wartości z kosztorysu. Tym samym miasto oddało kasę do RPO. Czysta niegospodarność.
- 1 0
-
2011-02-11 14:56
Czy niegospodarność?
powtarzam gdyby Zarząd Miasta zaprojektował węzłowy hicior transportowy to nie tylko nie dostałby żadnych pieniędzy i do tego mógłby spotkać się z zarzutem niegospodarności albo i działania na szkodę publiczną. Niedawno dyskutowaliśmy na temat Przystaniu SKM"Wzgórze" jeszcze w fazie projektu a jakość jego jest dużo gorsza niż tego przejścia i jakość nie widziałem takiego oburzenia malkontentów. To samo było po ujawnieniu od początku wizualizacji tego rozwiązania komunikacyjnego i jakoś nikt nie narzekał na kolory, światła, itd... Pan red.Krzysztof Koprowski też chyba nie pracuje od wczoraj i jakoś nie podnosił tego tematu.
Czyli publiczna konsultacja społeczna się odbyła nie tylko w Radzie Dzielnicy, ale i na forach internetowych, a dziś skąd taki lament?
Ja sobie, jak piszę wytłumaczyłem to, że mogłoby być lepiej, ale nie jest źle jest dobre i eleganckie podłoże dobry monitoring, schody nie są strome, są zjazdy a nawet winda. A kolor taki był w projekcje, więc o co chodzi? Miasto ma większy problem z rozwiązaniem komunikacyjnym przy Dworcu Gdynia Główna, ciekawy jestem jakie będą wtedy Wasze propozycja?- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.