• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • bravo Gdynia!..city z marzeń i morza.. (1)

    jesteście bandą malkontentów,którzy nie wiedza
    czego chcą.Oprócz opluwania wszystkiego i łomotania w klawaiture i lapanie myszki!,tylko siedzenie przed monitorem i DUZO JADU!--nie wybudowali=ZLE,,,wybudowali=ZLE !...czepiacie i opluwacie kazdy krok do przodu!--wiadomo,kazda inwestycja nie jest w 100% super!--CIESZCIE SIE,ZE SZYBCIEJ MOZNA PRZEJECHAC AUTEM,DOŁEM BEZPIECZNIE LUDZIE...A ESTETYKE MOZNA ZAWSZE ZMIENIC--i nie marudzic juz!

    • 8 16

    • ale marudy!

      i masz racje!,,same marudy!,,za mało sexu?,,nie ma wypłaty?--stara żonka sie piekli?--hehhe--to najlepiej krytykowac wszystko!--jak sie nie podoba to na wioche mieszkac!--tam nie ma skrzyżowan tuneli==sianko,,pola i krówki!--hihiiii

      • 5 3

  • Dlaczego

    1. Dlaczego z tunelu nie da się wyjść wprost na skwer Plymouth? kto wymyślił tę chorą ścianę i obrót o 180 stopni? Na wizualizacjach wyglądało to zgoła odmiennie

    2. Dlaczego po stronie stacji SKM nie da się wyjść wprost na przystanek ZKM? Wejście które tam teoretycznie kieruje zawraca przed przystankiem i kończy się tam gdzie schody - tuż przed bramą SKM.

    Widać, że ktoś kto to zaprojektował absolutnie nie myślał o pieszych. O kierowcach samochodów i pasażerach autobusów zresztą też nie.

    • 18 6

  • kto zaprojektował ten " Węzeł Gordyjski" ?

    Czy w Gdyni nie ma Niezależnej Instytucji Nadzorującej i Kontrolującej działania wladz? ,czy to Miasto kolesi???.Kto wyraził zgode na zbudowanie takiego Bubla z minionej epoki -to kasa wyrzucona w błoto!- oczywiście najlepiej teraz nabrać wody w usta ,udawać,że nic się nie stało ,robić jak zwykle ludziom wode z mózgu ,czy w Urzędzie nie ma nikogo kto nazwał by rzecz po imieniu ? - Zbudowaliśmy Bubla!!!

    • 17 5

  • pasuje na miasto 50tysięczne

    widac takie są ambicje urzędników miasta Gdynia
    I co za promocja !!!

    • 14 4

  • starzy ludzie musza odejsc z urzedu

    chyba czas odmlodzic i zmienic ludzi ktorzy zajmuja sie drogami z miescie. jaki wiek ludzi taka stylistyka. i chyba juz czas tez zmienic firmy / ludzi robiace projekty.

    • 14 4

  • nie jedźcie po projektantach

    Tak naprawdę to zaprojektował wiceprezydent Gdyni wszystko razem z działem finansowym, miało być tanio i jest tanio, a schody w stronę urzędu miały być ale urząd się na nie nie zdecydował więc są w drugą stronę.
    takich rzeczy projektanci nie projektują tylko urzędnicy to cała prawda o publicznych inwestycjach w Polsce.
    A oświetlenie może i piękne nie jest ale jakość jest bardzo dobra.
    Nigdy u nas nie będzie takich budowli publicznych jak na zachodzie dopóki władze ściubolą każdą złotówkę bo wolą wydać na swoje diety i kampanie wyborcze.

    • 20 1

  • "Ułatwia kierowcom" ????

    śmiech na sali , ten węzeł wygląda i ma rozwiązania wepchniete na siłe , łuki sygnalizacja i cała reszta to jakaś porażka , trzeba dobrze znać miasto aby z niego korzystać . SPODZIEWAŁEM SIĘ O WIELE WIĘCEJ ZA TE PIENIĄDZE

    • 13 4

  • a co z mapami??

    a kiedy zaktualizuja mapy w necie??

    • 7 4

  • Ten cały węzeł nie był tani !!! (1)

    ale zrobili fuszere , przejezdzając tam wczoraj pomyslałem ... kasa kposzła w błoto

    • 18 7

    • a moze kasa poszla czesciowo gdzie indziej?

      • 2 0

  • a co? kwiatki mają rosnąć w tunelu dla pieszych? (4)

    • 10 14

    • a co? lepsze żółte ściany jak w psychiatryku? (3)

      Nawet na Śląskiej jakieś rośliny ostatnio postawili.

      • 2 2

      • Widać masz kiepskie doświadczenia z żółtym kolorem. Z autopsji?

        • 2 1

      • To może na czarno ??????

        • 2 0

      • Żółty to kolor ciepły i uspokajający

        gadajcie, czego chcecie? Wnętrza jak na mostku Enterprajs ze Star Treka? Miliony diód w roli lamp? Marmurowej podłogi? Jest potwornie śliska na sucho. A wystarczy tylko jedna kropla... by poślizgnąć się jak w slapstkikowej komedii. Ta kostka jest najlepsza!

        • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Wiosna w ogrodzie (1 opinia)

(1 opinia)
6 zł
targi, kiermasz

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (2 opinie)

(2 opinie)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

Juwenalia Gdańskie 2024 (40 opinii)

(40 opinii)
75 - 290 zł
Kup bilet

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Publiczny teatr dla dzieci i młodzieży, znajdujący się w Gdańsku nosi nazwę: