- 1 Nie wygrał "TzG", ale i tak jest sukces (64 opinie)
- 2 Miłośnicy vintage opanowali 100cznię (32 opinie)
- 3 Do piekła i z powrotem z Jarym (9 opinii)
- 4 Zrobili karierę dzięki "Szansie na sukces" (37 opinii)
- 5 "Kaskader": kciuk w górę, a nawet dwa (20 opinii)
- 6 Gdzie na karaoke w Trójmieście? (29 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 10:12
bravo Gdynia!..city z marzeń i morza.. (1)
jesteście bandą malkontentów,którzy nie wiedza
czego chcą.Oprócz opluwania wszystkiego i łomotania w klawaiture i lapanie myszki!,tylko siedzenie przed monitorem i DUZO JADU!--nie wybudowali=ZLE,,,wybudowali=ZLE !...czepiacie i opluwacie kazdy krok do przodu!--wiadomo,kazda inwestycja nie jest w 100% super!--CIESZCIE SIE,ZE SZYBCIEJ MOZNA PRZEJECHAC AUTEM,DOŁEM BEZPIECZNIE LUDZIE...A ESTETYKE MOZNA ZAWSZE ZMIENIC--i nie marudzic juz!- 8 16
-
2011-02-11 10:31
ale marudy!
i masz racje!,,same marudy!,,za mało sexu?,,nie ma wypłaty?--stara żonka sie piekli?--hehhe--to najlepiej krytykowac wszystko!--jak sie nie podoba to na wioche mieszkac!--tam nie ma skrzyżowan tuneli==sianko,,pola i krówki!--hihiiii
- 5 3
-
2011-02-11 10:13
Dlaczego
1. Dlaczego z tunelu nie da się wyjść wprost na skwer Plymouth? kto wymyślił tę chorą ścianę i obrót o 180 stopni? Na wizualizacjach wyglądało to zgoła odmiennie
2. Dlaczego po stronie stacji SKM nie da się wyjść wprost na przystanek ZKM? Wejście które tam teoretycznie kieruje zawraca przed przystankiem i kończy się tam gdzie schody - tuż przed bramą SKM.
Widać, że ktoś kto to zaprojektował absolutnie nie myślał o pieszych. O kierowcach samochodów i pasażerach autobusów zresztą też nie.- 18 6
-
2011-02-11 10:14
kto zaprojektował ten " Węzeł Gordyjski" ?
Czy w Gdyni nie ma Niezależnej Instytucji Nadzorującej i Kontrolującej działania wladz? ,czy to Miasto kolesi???.Kto wyraził zgode na zbudowanie takiego Bubla z minionej epoki -to kasa wyrzucona w błoto!- oczywiście najlepiej teraz nabrać wody w usta ,udawać,że nic się nie stało ,robić jak zwykle ludziom wode z mózgu ,czy w Urzędzie nie ma nikogo kto nazwał by rzecz po imieniu ? - Zbudowaliśmy Bubla!!!
- 17 5
-
2011-02-11 10:20
pasuje na miasto 50tysięczne
widac takie są ambicje urzędników miasta Gdynia
I co za promocja !!!- 14 4
-
2011-02-11 10:23
starzy ludzie musza odejsc z urzedu
chyba czas odmlodzic i zmienic ludzi ktorzy zajmuja sie drogami z miescie. jaki wiek ludzi taka stylistyka. i chyba juz czas tez zmienic firmy / ludzi robiace projekty.
- 14 4
-
2011-02-11 10:27
nie jedźcie po projektantach
Tak naprawdę to zaprojektował wiceprezydent Gdyni wszystko razem z działem finansowym, miało być tanio i jest tanio, a schody w stronę urzędu miały być ale urząd się na nie nie zdecydował więc są w drugą stronę.
takich rzeczy projektanci nie projektują tylko urzędnicy to cała prawda o publicznych inwestycjach w Polsce.
A oświetlenie może i piękne nie jest ale jakość jest bardzo dobra.
Nigdy u nas nie będzie takich budowli publicznych jak na zachodzie dopóki władze ściubolą każdą złotówkę bo wolą wydać na swoje diety i kampanie wyborcze.- 20 1
-
2011-02-11 10:27
"Ułatwia kierowcom" ????
śmiech na sali , ten węzeł wygląda i ma rozwiązania wepchniete na siłe , łuki sygnalizacja i cała reszta to jakaś porażka , trzeba dobrze znać miasto aby z niego korzystać . SPODZIEWAŁEM SIĘ O WIELE WIĘCEJ ZA TE PIENIĄDZE
- 13 4
-
2011-02-11 10:30
a co z mapami??
a kiedy zaktualizuja mapy w necie??
- 7 4
-
2011-02-11 10:32
Ten cały węzeł nie był tani !!! (1)
ale zrobili fuszere , przejezdzając tam wczoraj pomyslałem ... kasa kposzła w błoto
- 18 7
-
2011-02-11 10:51
a moze kasa poszla czesciowo gdzie indziej?
- 2 0
-
2011-02-11 10:35
a co? kwiatki mają rosnąć w tunelu dla pieszych? (4)
- 10 14
-
2011-02-11 12:18
a co? lepsze żółte ściany jak w psychiatryku? (3)
Nawet na Śląskiej jakieś rośliny ostatnio postawili.
- 2 2
-
2011-02-11 13:16
Widać masz kiepskie doświadczenia z żółtym kolorem. Z autopsji?
- 2 1
-
2011-02-11 23:21
To może na czarno ??????
- 2 0
-
2011-02-12 00:13
Żółty to kolor ciepły i uspokajający
gadajcie, czego chcecie? Wnętrza jak na mostku Enterprajs ze Star Treka? Miliony diód w roli lamp? Marmurowej podłogi? Jest potwornie śliska na sucho. A wystarczy tylko jedna kropla... by poślizgnąć się jak w slapstkikowej komedii. Ta kostka jest najlepsza!
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.