• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • Najbardziej smutne jest to, że te ćwoki urzędnicze nie widza problemu. Zamiast powiedziec: 'faktycznie słabo to wyszło, dziękujemy za opinie, bedziemy na bieżąco poprawiać gniota' to idą w zaparte i wmawiają ludziom, że to cudo architektoniczne. Zupełnie jak ze stadionem.

    • 11 4

  • i love gdynia

    90 % szarego betonu , pekin i slumsy grabówkowo chylońskie , torpedownia i kibole arki - rewelacyjne miasteczko...... jedynie jeszcze to orłowo się uchowało ładne - ale to pewnie kwestia czasu

    • 11 4

  • a najlepsze jest to że... (4)

    TERAZ JEST WIĘCEJ ŚWIATEŁ I MEGA KORKI!!!! BRAWO SZCZUREK!!! CHYBA NA CIĘ JUŻ CZAS!!!!

    • 9 5

    • korki?

      Z tego co pamiętam - to korki były a teraz nie ma...

      • 2 0

    • a

      Gdzie ty masz wiecej swiatel???? A korki???? Korkow nie ma. Byly jak byl remont. A jesli chodzi ci o korki w godzinach popoludniowych to jest to normalne, wystepuja w kazdym miescie (przyklad: Twój zawszony Gdańsk)

      • 3 2

    • jaki czas jak on dopiero co wybory wygrał!

      • 0 0

    • OBE

      Raczej to ty jesteś KORKI .

      • 1 1

  • Urzędnicy nie ponoszący ŻADNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI tak właśnie wydają NASZE pieniądze. Czego można oczekiwać od urzędników, którzy nie mają motywacji do tego żeby zrobić coś bardzo dobrze, ani straszaka na wypadek gdyby zrobili coś źle? Przecież to jest FUSZERKA NAD FUSZERKAMI i krok w tył o jakieś 30 lat. To się powinno jeszcze dzisiaj zniszczyć i zrobić od nowa zanim turyści to zobaczą, bo będzie wstyd.

    ps. Po tym jak sprawnie szły prace nad układem drogowym, spodziewałem się czegoś lepszego dla pieszych.

    • 8 2

  • Urzędnicze Barany!!! (1)

    Nie wciskajcie ludziom kitu ,że to jest nowe ,nowoczesne ,najpiękniejsze itd. nie ma już granic- ludzie podróżują i widzą jak to się robi i co się buduje u sąsiadów !!! Stwożyliście Bubla którego tak czy inaczej w najbliższym czasie trzeba będzie zbużyć , zlikwidować i pobudować w tym miejscu :-Nowoczesny na miare potrzeb-być może wielopoziomowy ,bezkolizyjny Węzeł komunikacyjny!!! Tu nawet niwidomy się" dopatrzy" Bubla czując jak skacze od świateł do świateł do tego jeszcze rzucany na siedzenie jak kartofel z lewej na prawą stronę !

    • 10 5

    • ortografia

      Proponuję na stare lata się poduczyć - stwoŻycielu

      • 1 0

  • a co jest tanie

    żadna inwestycja publiczna nie jest tania:
    koncepcje, projekty (dziesięć edycji - dwa lata), konsultacje, przetargi, obsuwy z terminami, wizualizacje, promocje, budowa, zebrania na budowie, poprawki fuszerek, stu urzędników, dwudziestu wykonawców, myślicie że to się tanio da zrobić? Właśnie na to idzie większość kasy tak naprawdę.
    a estetyka jest pomysłem zawsze inwestora, nie ważne czy jest publiczny czy prywatny, chce mieć kolumienki to będzie je miał, chce mieć szklarnie nad schodami to ma, chciał mieć szeroko? dlatego żeby w przyszłość zrobić tam boksy handlowe ot co.

    • 8 0

  • Jaka kostka? W tunelu widzę strzegomski granit- ktoś ma kłopoty ze wzrokiem?

    Jedyny minus posadzki w tunelu to to że płytki granitu są zbyt małe. Żeby cieszyć się ornamentami i wzorami na płytach granitowych muszą mieć przynajmniej metr na metr a nie takie drobiazgi jak w tym tunelu. Poza tym tunel jest wspaniały duży bezpieczny z pełnym monitoringiem.

    • 7 7

  • Otwarcie po wyborach

    i wszystko jasne!

    • 6 4

  • jest brzydko, ale czy warto w Polsce robic cos estetycznie..?

    Przeciez wandale niszcza doslownie wszystko. Polska jest krajem zdemolowanym przez wlasnych zdziczalych mieszkancow.

    • 11 1

  • Panie Prezydenicie Szczurek !

    Bardzo marnej jakości i kompromitujący prezent na 85 lecie Miasta zafundowałeś Pan Mieszkańcom !!!. Wstyd!

    • 14 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Zuzia Harapkiewicz, mieszkanka Trójmiasta, zajęła trzecie miejsce w popularnym programie: