- 1 Techno balkon otworzył sezon (38 opinii)
- 2 Juwenalia: Bajm, LemON i strefy z nagrodami (64 opinie)
- 3 Trzydniowa kulinarna Feta na stoczni (57 opinii)
- 4 Momoa spotkał się z Michalczewskim (60 opinii)
- 5 Chowają pieniądze w miejscach publicznych (52 opinie)
- 6 Jason Momoa w gdańskiej restauracji (137 opinii)
Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.
Choć przebudowany Węzeł Wzgórze ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.
Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.
Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.
Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.
Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.
Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.
Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.
Opinie (336) ponad 20 zablokowanych
-
2011-02-11 10:38
BEZNADZIEJA...
... Zarówno układ drogowy jak i zwykłe przejścia dla pieszych. Tragiczny porządek ruchu na nowych skrzyżowaniach... A jednostka odpowiedzialna za tą wpadkę twierdzi uparcie, że węzeł jest w trakcie usprawniania... Ciekawe jak poprawią to, co nabudowali... Wystarczy popatrzeć na Wrocławski Plac Grunwaldzki. Ot, zwykły węzeł przesiadkowy... ale jakiś taki-europejski a nie typowo wiejski-polski. Bez ładu i składu, nudny, zwykły i banalny. A do tego zupełnie nie praktyczny i zwyczajnie brzydki.
Gdynia-przeciętne miasto z kiepskimi pomysłami ale z bardzo dobrą oprawa PRową...- 22 8
-
2011-02-11 10:41
niestety koszmarek architektoniczny
jakiś pan plastyk miasta albo architekt miasta do dymisji, koszmar
- 15 6
-
2011-02-11 10:46
:(
masakra.. moze jeszcze da sie cos z tym zrobic...
- 12 5
-
2011-02-11 10:50
jak można zrobić ładnie, to w Gdyni wolą brzydko, choćby tyle samo kosztowało, ale to takie miejscowe genius loci
- 7 5
-
2011-02-11 10:56
Opinia wyróżniona
TAK TO JEST JAK URZEDNICY I ARCHITEKCI STAREJ DATY BUDUJĄ I PROJEKTUJĄ ! CI LUDZIE "KOMUNE" MAJĄ CAŁY CZAS W GŁOWIE , I
CZAS POSTAWIC NA MŁODYCH PROJEKTANTOW . Młody projektant nie skazony stylem komuny nawet z tzw. betonu stworzy cos ciekawego i nowego w formie. Czas pozwalniac juz urzednikow i architektow starej daty ktorzy wciąż uwazają wszystkie swoje decyzje za jedynie słuszne , bo na tym przykładzie widac dobitnie ze juz popełniają ogromne błedy, marnują nasze pieniądze, szpecą miasto i jeszcze tych błędow bronią - a to juz jest szkodliwe i tylko podkresla fakt ze ci ludzie juz nie powinni piastowac tych funkcji. Mowiąc krotko - zbudowano to co zawsze ! i to powinno dac do myslenia iz za tak powazny bład ci ludzie powinni zostac natychmiast odsunieci z pełnionych funkcji. Wszystkie te przetargi i konkursy na projekty zaczynaja sie opierac na tym zeby było tanio , i pewnie wygrali ludzie z tzw. ''słuszną wizją'' a zaakceptował to pewnie krolik i mis uszatek ! Bo wątpliwe zeby taki projekt akceptował ktos młody bo mysle ze od razu by to odrzucił. Młody projektant juz inaczej mysli i ma inowacyjne wizje i nawet jezeli w dobie kryzysu ma byc tanio to nie znaczy ze dziadowsko i byle co ! młodzi projektanci nawet z taniego betonu stworzą piekne wizje i projekty bo rowniez beton daje wiele mozliwosci stworzenia pięknej i inowacyjnej formy artystycznej mającej barwy, kształty i smak . Tanie wcale nie musi oznaczac brzydkie ,ale do tego potrzeba pomysłu . WIĘC CZAS NA ZMIANY POKOLENIOWE ! CZAS POSTAWIC NA MŁODYCH LUDZI Z POMYSŁAMI !.
- 19 6
-
2011-02-11 11:02
TRAGEDIA
Wyglada to tragicznie,
- 14 7
-
2011-02-11 11:11
Spoko
grunt, że znajomi królika zarobili przy budowie węzła (MTM) oraz za dostawę drogowych sygnalizatorów świetlnych.
- 10 5
-
2011-02-11 11:13
Tunel jak tunel (1)
Ciekawe jaki kolor odstrasza graficiarzy? Proponuje przemalowac go na jaskrawy roz w zielone kolka - na pewno wszyscy byliby zadowoleni bo taka awangarda. Takie obiekty powinny byc praktyczne i koniec. Nie mowiac o tym, ze akurat ta stylistyka pasuje do architektury Gdyni.
- 8 4
-
2011-02-11 13:49
tylko graficiarze mogą uratować tę estetyczną kupę
- 0 1
-
2011-02-11 11:18
zdjęcie ze słupem bilborda po prostu masakra. wszystko w tym kraju robione "na odp* się"
- 11 4
-
2011-02-11 11:20
przecież gryzoń przed nikim nie odpowiada
i nie musi się starać i ma zagwarantowane 90% głosów.
Potem powstają niskobudżetowe buble typu haloziemianka, namiot arena czy teraz to funkcjonalno-estetyczne kuriozum.- 14 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.