• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • BEZNADZIEJA...

    ... Zarówno układ drogowy jak i zwykłe przejścia dla pieszych. Tragiczny porządek ruchu na nowych skrzyżowaniach... A jednostka odpowiedzialna za tą wpadkę twierdzi uparcie, że węzeł jest w trakcie usprawniania... Ciekawe jak poprawią to, co nabudowali... Wystarczy popatrzeć na Wrocławski Plac Grunwaldzki. Ot, zwykły węzeł przesiadkowy... ale jakiś taki-europejski a nie typowo wiejski-polski. Bez ładu i składu, nudny, zwykły i banalny. A do tego zupełnie nie praktyczny i zwyczajnie brzydki.

    Gdynia-przeciętne miasto z kiepskimi pomysłami ale z bardzo dobrą oprawa PRową...

    • 22 8

  • niestety koszmarek architektoniczny

    jakiś pan plastyk miasta albo architekt miasta do dymisji, koszmar

    • 15 6

  • :(

    masakra.. moze jeszcze da sie cos z tym zrobic...

    • 12 5

  • jak można zrobić ładnie, to w Gdyni wolą brzydko, choćby tyle samo kosztowało, ale to takie miejscowe genius loci

    • 7 5

  • Opinia wyróżniona

    TAK TO JEST JAK URZEDNICY I ARCHITEKCI STAREJ DATY BUDUJĄ I PROJEKTUJĄ ! CI LUDZIE "KOMUNE" MAJĄ CAŁY CZAS W GŁOWIE , I

    CZAS POSTAWIC NA MŁODYCH PROJEKTANTOW . Młody projektant nie skazony stylem komuny nawet z tzw. betonu stworzy cos ciekawego i nowego w formie. Czas pozwalniac juz urzednikow i architektow starej daty ktorzy wciąż uwazają wszystkie swoje decyzje za jedynie słuszne , bo na tym przykładzie widac dobitnie ze juz popełniają ogromne błedy, marnują nasze pieniądze, szpecą miasto i jeszcze tych błędow bronią - a to juz jest szkodliwe i tylko podkresla fakt ze ci ludzie juz nie powinni piastowac tych funkcji. Mowiąc krotko - zbudowano to co zawsze ! i to powinno dac do myslenia iz za tak powazny bład ci ludzie powinni zostac natychmiast odsunieci z pełnionych funkcji. Wszystkie te przetargi i konkursy na projekty zaczynaja sie opierac na tym zeby było tanio , i pewnie wygrali ludzie z tzw. ''słuszną wizją'' a zaakceptował to pewnie krolik i mis uszatek ! Bo wątpliwe zeby taki projekt akceptował ktos młody bo mysle ze od razu by to odrzucił. Młody projektant juz inaczej mysli i ma inowacyjne wizje i nawet jezeli w dobie kryzysu ma byc tanio to nie znaczy ze dziadowsko i byle co ! młodzi projektanci nawet z taniego betonu stworzą piekne wizje i projekty bo rowniez beton daje wiele mozliwosci stworzenia pięknej i inowacyjnej formy artystycznej mającej barwy, kształty i smak . Tanie wcale nie musi oznaczac brzydkie ,ale do tego potrzeba pomysłu . WIĘC CZAS NA ZMIANY POKOLENIOWE ! CZAS POSTAWIC NA MŁODYCH LUDZI Z POMYSŁAMI !.

    • 19 6

  • TRAGEDIA

    Wyglada to tragicznie,

    • 14 7

  • Spoko

    grunt, że znajomi królika zarobili przy budowie węzła (MTM) oraz za dostawę drogowych sygnalizatorów świetlnych.

    • 10 5

  • Tunel jak tunel (1)

    Ciekawe jaki kolor odstrasza graficiarzy? Proponuje przemalowac go na jaskrawy roz w zielone kolka - na pewno wszyscy byliby zadowoleni bo taka awangarda. Takie obiekty powinny byc praktyczne i koniec. Nie mowiac o tym, ze akurat ta stylistyka pasuje do architektury Gdyni.

    • 8 4

    • tylko graficiarze mogą uratować tę estetyczną kupę

      • 0 1

  • zdjęcie ze słupem bilborda po prostu masakra. wszystko w tym kraju robione "na odp* się"

    • 11 4

  • przecież gryzoń przed nikim nie odpowiada

    i nie musi się starać i ma zagwarantowane 90% głosów.
    Potem powstają niskobudżetowe buble typu haloziemianka, namiot arena czy teraz to funkcjonalno-estetyczne kuriozum.

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

South Molo Festival - Delfinalia 2024 (5 opinii)

(5 opinii)
105,22 zł
hip-hop, festiwal muzyczny, w plenerze

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

ADELE - Tribute from London by Stacey Lee

148 zł
Kup bilet
pop

Katalog.trojmiasto.pl - Nowe Lokale

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Na sopockim hipodromie ścigają się :