• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Węzeł Wzgórze: estetyka lat 70.

Krzysztof Koprowski
11 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wzgórze: kałuże w tunelu po każdej ulewie
Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych. Ściany, stanowiące świetny podkład kolorystyczny pod graffiti oraz oświetlenie rodem z PRL - tak wygląda nowy tunel dla pieszych.

Choć przebudowany Węzeł Wzgórze zobacz na mapie Gdyni ułatwia życie zmotoryzowanym gdynianom, to, niestety, nie czyni go piękniejszym. - To węzeł komunikacyjny, a nie teren rekreacyjny - odpowiadają urzędnicy na zarzut, że nie zadbali o estetykę tego miejsca.



Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę. Wyjście z tunelu po stronie Skweru Plymouth kończy się ścianą, przy której trzeba obrócić się o 180 stopni, by wyjść na ulicę.
Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską Obejście słupa reklamowego między torami a Drogą Gdyńską
Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi. Nieoświetlony tunel pod torami kolejowymi.
Gdy dwa lata temu zaczęto wykładać Skwer Kościuszki tzw. betonową kostką bauma, stworzoną do wykonywania podjazdów do garaży, wydawało się, że to wypadek przy pracy. Teraz jednak wykorzystano ją do wykończenia kolejnej przestrzeni w śródmieściu Gdyni. Szkoda.

Można się też obawiać, że żółte, jaskrawe malowanie tunelu dla pieszych przyciągnie wandali z puszkami z farbą w sprayu. Zagościli oni już w starszej części tunelu, pod Drogą Gdyńską. Niestety, pierwsze ślady ich działania można już zauważyć w nowym tunelu (nieoświetlonym po stronie dla pieszych) pod torami kolejowymi i Drogą Gdyńską. Ponoć cały węzeł jest pokryty warstwą antygraffiti. Pozostaje wierzyć, że nie zabraknie chęci do zmywania malunków po oddaniu go użytku.

Oświetlenie Węzła niczym nie różni się od realizacji z lat 70. Podobne słupy i oświetlenia tunelu znaleźć można na blokowiskach z czasów PRL. Nawet w Gdańsku, który ciężko chwalić za estetykę przestrzeni publicznej, stosuje się ładniejsze.

Kwestionować można też rozwiązania w nieotwartej części tunelu, z wyjściem po stronie Skweru Plymouth. Tu piesi wychodzący z tunelu natkną się na... betonową ścianę. By dostać się na ulicę Świętojańską, będą musieli zawrócić o 180 stopni, a następnie wejść po schodach. Można śmiało przypuszczać, że osoby udające się do budynków przy al. Piłsudskiego wybiorą przejście przez trawnik, a nie - jak woleliby projektanci - chodnik.

Nowym węzłem Gdynia chciała podkreślić swoją nowoczesność. Niestety, projekt byłby nowoczesny, gdyby cofnąć się o 30 lat. Pieszych zmuszono do chodzenia po tunelach i schodach, natomiast kierowcom ułatwiono wjazd do centrum, co stoi w sprzeczności z współczesną myślą urbanistyczną, zgodnie z którą ruch indywidualny w centrum wygasza się na rzecz transportu zbiorowego. W Gdyni zrealizowano zaledwie ułamek tego zamysłu w postaci zmniejszenia ilości miejsc parkingowych oraz instalację parkometrów. Czy na dalsze działania zabrakło już odwagi i chęci?

Teresa Horiszna, naczelnik wydziału inwestycji UM Gdynia
Węzeł Wzgórze jest węzłem komunikacyjnym, a nie terenem rekreacyjnym. Kwestią dyskusyjną jest stwierdzenie, czy zastosowany budulec dla nawierzchni chodnika jest reprezentacyjny. Ten sam materiał stosujemy na innych chodnikach w mieście. Jeżeli chodzi o tunel, to docelowo obszar Skweru Plymouth ulegnie przeobrażeniu - będzie obniżony na całej długości. Również nawierzchnia ul. Świętojańskiej od al. Piłsudskiego do ul. Partyzantów ulegnie wymianie. Słupy oświetleniowo-trakcyjne tego typu stosujemy w całym mieście i nie będę już pokryte żadną powłoką. Konstrukcja betonowa wynika m.in. z większej zdolności do przenoszenia obciążeń z trakcji.

Michał Szymański, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Gdynia, która przebudowując ulicę Świętojańską, wyznaczała nowe standardy funkcjonalne i estetyczne w tym zakresie, funduje dziś mieszkańcom na tej samej ulicy kostkę bauma i szpetne betonowe meble. Myśląc o poprawie płynności ruchu, zupełnie pominięto aspekt miastotwórczy i śródmiejski inwestycji.

Paweł Mrozek, architekt z pracowni MAD Design.
Jakość wykończenia oraz przyjęte rozwiązania przestrzenne zaprzepaściły możliwość stworzenie z Węzła Wzgórze reprezentacyjnego miejsca. Szansa na interesującą i przyjazną przestrzeń, która w przyszłości ma powstać w obrębie nowego budynku urzędu miejskiego, została pogrzebana w podziemnych tunelach dla pieszych i inżynierii drogowej godnej lat 70-tych XX wieku. Ponadto przyjęte materiały wykończeniowe i kolorystyka sprawiają wrażenie, jakby nikt nie miał wizji na wygląd śródmieścia Gdyni.

Opinie (336) ponad 20 zablokowanych

  • ktoś kto wymyslił ten węzeł -najprawdopodobniej myślał piętami

    to rozwiązanie nic nie usprawniło-na dzień dzisiejszy można zaczynać przebudowę od nowa..

    • 16 6

  • Malkontenci,marudy i inne nieroby (4)

    Narzekac kazdy potrafi,jeczec,mazgaic sie i wyzywac.Trzeba bylo sie zaangazowac w prace a nie teraz wymyslac jakies bzdury. Madrali w naszym kraju nie brakuje,tylko jak przychodzi co do czego to kazdy geba na klodke i chowa sie pod spodnice.
    Twardziele za dyche

    • 9 24

    • Prawda, popieram 100% (1)

      Fachowcy potrafią znegować każdy temat, nawet datę własnych urodzin.

      Czekamy na plusy.

      • 5 3

      • Władza pluje wam w twarz, a wy myslicie, że to pada deszcz!

        • 5 4

    • Ja bym bardzo chętnie uświadomił władze o ich betonowym podejściu

      Tyle, że nikt mnie nie pyta. A skoro tam mieszkam, to mam prawo się o tym miejscu wypowiadać, czyż nie? Ty bierzesz wszystko na klatę bez słowa? Nawet, gdy przez wiatrak g..... o Ci na nią leci?

      • 5 2

    • Ktoś za ten projekt zgarnął kilkadziesiąt tysięcy złotych, jeśli nie ponad sto i mamy to przemilczeć? Z jakiej racji redaktor miałby się angażować w projekty inżynierskie i to jeszcze służyć swoimi radami może za darmo, co?
      Na jakiej podstawie, głupcze? Na podstawie "dzień dobry, chciałem się wtrącić, więc przyszedłem do waszego biura pobazgrać na rysunkach"?
      Ogarnij się, człowieku!
      Partactwo trzeba piętnować. To coś będzie tam stało następne kilkadziesiąt lat! Wielki oborńco tandety.

      Gdzie widzisz, żeby redaktor miał gębę na kłódkę? Wykazał idiotyzm projektantów i jeszcze dołączył zdjęcia, a na koniec podpisał się swoim nazwiskiem. Co Ty mu możesz zarzucać zza swojego ekraniku?

      • 3 2

  • TO JEST KOMUNIKACYJNY GNIOT (1)

    Nie rozumiem, jak można pisać,iż ten węzeł ułatwia życie kierowcom, przecież tam powstało 3 razy więcej świateł niż było przed modernizacją i w żadnym z kierunków jazdy nie jedzie się płynniej - wręcz przeciwnie. Ja mam wrażenie, że projektanci nie do końca wiedzieli co robią.

    • 29 4

    • Jutro sobota, napewno masz wolne i możesz się wykazać.

      Więc zamknij laptopa, kup 100 goździków i możesz je w słoiczkach porozstawiać w tunelu i będzie ładnie - tylko nie zapomnij nalać wody co by goździki nie padły.

      A my nastawiamy w poniedziałek plusów - wchodzisz w to?

      • 3 5

  • (1)

    oj nie lubicie Gdyni!!! No cóż macie czego zazdrościć mieszkając na jej wschodnich przedmieściach

    • 5 15

    • Wiesz co jest na wschód od Gdyni - woda, Zatoka Gdańska - półgłówku!

      • 2 1

  • lepiej niech jest biednie niz by mieli jakies reklamy wstawiac albo malowac jakies syfy

    • 3 9

  • Opinia wyróżniona

    Aż trudno uwierzyć!.... (1)

    ...że na to wydajemy nasze ciężko zarobione pieniądze, toż to gierek z najlepszych czasów świetności. Ta inwestycja to przykład regresu w myśleniu o przestrzeni miejskiej. Regresu wydawało by się totalnie nieprzemyślanego. Ten słup reklamowy to szok ,że Gdynia daje zgodę na takie coś. Weżcie pierwszego lepszego studenta który zdobył jakąkolwiek nagrodę w przestrzeni miejskiej z Berlina (projekt) a jego koncepcja była by majstersztykiem w porównaniu z tą przepraszam za słowo "popierdółką". Aż chciało by się powiedzieć że gdyby Hitler został na stałe w Gdyni było by z tego więcej architektonicznego porządku niż obecnie. Bo obecnie cofamy się o eony. Pozdrawiam

    • 25 4

    • smutne ale prawdziwe i prawdziwie smutne

      • 2 1

  • no, tak w Gdyni nie mozna nic krytykować...
    Jeśli napiszesz coś złego o władzy, to zrobią z ciebie niedobrego gdańszczanina

    • 15 2

  • To jest po remoncie i przebudowie?????!!! Myślałem, ze dopiero przed....

    Szczerze!

    • 19 2

  • co to za ściana płaczu???

    szczurek i jego urzędasy powinni mocno p....ąć sie w łep o tą ścianę to może by przestali betonować Gdynię, Kiedyś to było naprawde ładne i fajne miasto. Teraz syf i zabudowany każdy zielony kawałek.
    Gdynia Miasto z Betonu i Łapuwkarstwa

    • 26 4

  • Przebudowa węzła, która nie była konieczna

    Przed przebudową węzeł wzgórze przejeżdzało się bez większych problemów niezależnie od kierunku z jakiego się jechało - po przebudowie masakra - światła co kawałek wstrzymujące ruch i przekobminowane "udogodnienia" dla kierowców,
    (możliwe, że piesi na przebudowie rzeczywiście skorzystali, ale tunel rzeczywiście jest po prostu brzydki - a za dwa, trzy lata będzie wyglądał jeszcze gorzej po lekkiej demolce)
    Szkoda, że tych pieniedzy nie przeznaczono na wyremontowanie ulic i chodników w innych częściach miasta, które naprawdę tego potrzebują
    Ogólnie niezależnie od "obrońców" tej przebudowy to powiedzy sobie wprost, że jest to bardzo marna inwestycja

    • 30 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Daria ze Śląska "Pierwsza trasa c.d." (1 opinia)

(1 opinia)
89 - 129 zł
Kup bilet
pop

The Robert Cray Band: Groovin' 50 years!

159 - 249 zł
blues / soul, rock / punk

Paweł Stasiak z zespołem PapaD (1 opinia)

(1 opinia)
120 zł
Kup bilet
pop

Najczęściej czytane

Sprawdź się

Sprawdź się

Mama Muminka nie wychodzi z domu bez: