Wiadomości

Znani kompozytorzy muzyki filmowej z Trójmiasta

"Róża" - muzyka z filmu, Mikołaj Trzaska:

Mikołaj Trzaska wraz z Wojtkiem Smarzowskim stworzyli prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny obecnie duet reżysersko-kompozytorski w polskim kinie. Leszek Możdżer na potrzeby "Ikara" przearanżował nagrania Mietka Kosza, za co został nagrodzony podczas ubiegłorocznego FPFF w Gdyni. Okazjonalnie muzykę filmową komponowali także m.in. Grzegorz Skawiński, Tymon Tymański czy Stefan Wesołowski. Artystów z Trójmiasta posłuchać można nie tylko na koncertach czy albumach, lecz również na ścieżkach dźwiękowych znanych polskich filmów.



Koncerty w Trójmieście


Czy zwracasz uwagę na muzykę w filmie?

tak, uwielbiam muzykę filmową, to często osobne dzieło 74%
tak, ale bez przesady, musi być naprawdę dobra 19%
nie, w sumie nigdy się nad nią nie zastanawiam 7%
zakończona Łącznie głosów: 88
Trudno wyobrazić sobie "Ojca chrzestnego" bez charakterystycznego motywu autorstwa Nino Roty. Dziwnie byłoby obserwować na ekranie Dartha Vadera, któremu nie towarzyszą akordy marszu imperialnego Johna Williamsa. Od momentu udźwiękowienia kino nierozerwalnie związane jest z muzyką. Kompozytorzy, podobnie jak aktorzy lub operatorzy kamer, każdej poszczególnej scenie muszą nadać niepowtarzalny klimat i za pomocą dźwięków "pokolorować" kadry nasiąknięte naprzemiennie dramatem, humorem czy grozą.

Proces tworzenia ścieżki dźwiękowej do filmu wymaga więc od muzyka nie tylko kreatywności, ale intuicyjnego dostosowania się do reżysera, a pośrednio także do samego widza. Na muzykę filmową zwracamy bowiem coraz większą uwagę, czego dowodem są zyskujące na popularności koncepcyjne koncerty, choćby Hansa Zimmera, który już niejednokrotnie gościł w Trójmieście, czy muzyczno-filmowe wieczory podczas Sopot Film Festival. W kronikach polskiej kinematografii na stałe zapisali się również artyści z Trójmiasta, których nagrania słychać choćby w takich tytułach jak "Sztos", "Wołyń", "Sala samobójców", "Piłsudski" czy "Wesele".

Znane miłosne filmy i seriale z Trójmiasta



Bodaj najbardziej zapracowanym kompozytorem filmowym z Trójmiasta jest Mikołaj Trzaska, którego już od 11 lat łączy zawodowa relacja z Wojtkiem Smarzowskim. Obaj panowie zrealizowali razem sześć tytułów: "Dom zły", "Róża", "Drogówka", "Pod Mocnym Aniołem", "Wołyń" oraz "Kler". Tak długa i regularna współpraca na linii reżyser-autor muzyki filmowej nie jest zresztą żadnym novum we współczesnej kinematografii. Funkcję nadwornego kompozytora u Christophera Nolana od lat pełni Hans Zimmer, zaś sporą część filmów Darrena Aronofsky'ego autorską muzyką opatrzył Clint Mansell.

Trzaskę niejednokrotnie już nagradzano za pracę przy filmach. Muzykę do "Pod Mocnym Aniołem" wyróżniono podczas Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w 2014 roku. Gdańszczanin ma ponadto w dorobku dwa Orły za ścieżki dźwiękowe do "Wołynia" (2017) i "Kleru" (2019). Pochodzący z Trójmiasta saksofonista i klarnecista udziela się nawet na polu międzynarodowym. Przed dwoma laty skomponował muzykę do greckiego komediodramatu "Litość" Babisa Makridisa, który pokazywano na wielu europejskich i światowych festiwalach.

Repertuar kin w Trójmieście


Pierwszym filmowym doświadczeniem Trzaski, przeszło 20 lat temu, był "Sztos" Olafa Lubaszenki. Ścieżkę muzyczną do komedii gdański artysta skomponował wraz ze swoimi kolegami z trójmiejskiej formacji jazzowo-yassowej "Miłość", w skład której wchodzili wówczas Tymon Tymański, Leszek Możdżer oraz Jacek Olter. Ostatni z nich cztery lata wcześniej wspólnie z Olem Walickim nagrał muzykę autorstwa Zbigniewa Preisnera do filmu "Skaza" Louisa Malle'a (ścieżka dźwiękowa zdobyła nawet nagrodę Stowarzyszenia Krytyków Filmowych z Los Angeles).

Trójmiejska historia "Sztosów", czyli zabawa z cinkciarzami



"Sztos" stanowił więc niejako dla Trzaski preludium do kolejnych filmowych angaży. Współpracę z filmowcami zapoczątkowali w ten sam sposób także Tymon Tymański oraz Leszek Możdżer. Pierwszy z nich zaczął komponować dla Smarzowskiego jeszcze przed Trzaską. Wraz z formacją Tymon & The Transistors Tymański stworzył muzykę do "Wesela", za co został później wyróżniony Orłem oraz Złotą Kaczką. W kolejnych latach epizodycznie pracował przy mniejszych filmowych projektach. W 2014 roku napisał muzykę do "Polskiego gówna", którego zresztą był scenarzystą i odtwórcą głównej roli. Na wielkim ekranie grywał już wcześniej. Pojawił się we wspomnianym "Weselu" czy w "Notorycznych debiutantach", gdzie zagrał... księdza. Tymański zaliczył również aktorski epizod w "Po prostu przyjaźń".

Tymon And Transistors: "Biały miś", film "Wesele":

Nad projektami filmowymi okazjonalnie pracował też Leszek Możdżer. Gdański pianista odpowiedzialny był m.in. za muzykę do filmu "Nienasycenie" Wiktora Grodeckiego z 2003 roku. Możdżera wyróżniono wówczas nominacją do Orłów. Statuetki zdobyć się nie udało, ale triumf nadszedł 16 lat później za sprawą filmu "Ikar. Legenda Mietka Kosza" w reżyserii Macieja Pieprzycy. Możdżer na potrzeby produkcji odtworzył stare nagrania słynnego jazzowego pianisty. Żmudną i skomplikowaną pracę doceniło nie tylko jury przyznające coroczne Orły. Nagrodę indywidualną Możdżer zdobył także na ubiegłorocznym Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych.

Melodia ulotna. Recenzja filmu "Ikar. Legenda Mietka Kosza"



Nie był zresztą jedynym trójmiejskim muzykiem, którego film pokazywano podczas gdyńskiej imprezy. O Złote Lwy walczył "Piłsudski", do którego ścieżkę dźwiękową stworzył Stefan Wesołowski, jeden z najbardziej wziętych i cenionych za granicą polskich artystów młodego pokolenia. Rodowity gdynianin już wcześniej miał kontakt z kinem. W 2015 roku skomponował przewodni temat dokumentu "Marlon Brando o sobie", który nominowano do nagród BAFTA (brytyjski odpowiednik Oscarów). Trójmiejski skrzypek w swoim muzycznym CV ma także drugi, tym razem polski, dokument - "Love Express. Zaginięcie Waleriana Borowczyka". Ma również napisać muzykę do filmu "Wolf", w którym jedną z ról zagra córka Johnny'ego Deppa, Lily-Rose.

Stefan Wesołowski: Moje ambicje sięgają bardzo daleko



Ikar. Legenda Mietka Kosza, aranżacja Leszek Możdżer


Przy nagrywaniu pierwszego debiutanckiego albumu ("Kompleta") Wesołowskiego wspomagał m.in. Michał Jacaszek (obaj panowie wydali również wspólną płytę zatytułowaną "Treny"), który także wielokrotnie udzielał się jako kompozytor muzyki do różnych filmowych i telewizyjnych produkcji. Jacaszek odpowiadał m.in. za ścieżkę do "Wspomnienia lata" (w obsadzie Urszula Grabowska i Robert Więckiewicz) czy estońskiego horroru "Listopad", którego w Polsce dystrybutorem było trójmiejskie Velvet Spoon. Film pokazywano także podczas Octopus Film Festival. Jacaszek na swoim koncie ma ponadto współpracę z Janem Komasą przy obu częściach "Sali samobójców".

Recenzja filmu "Sala samobójców. Hejter"



Długą listą filmowych i serialowych projektów może pochwalić się także Marek Kuczyński, urodzony w Gdańsku kompozytor, aranżer, gitarzysta, absolwent tutejszej Akademii Muzycznej. Jego nagrania można było usłyszeć w wielu polskich serialach, m.in. w "Pensjonacie Pod Różą", "Hotelu 52", "Modelkach" czy "Dużej przerwie". W 1998 roku zdobył nagrodę indywidualną podczas 23. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni za muzykę do filmu "Cudze szczęście" Mirosława Borka. Kuczyński stworzył także muzykę do dziesiątek spektakli teatralnych.

Filmy i seriale: kryminały kręcone w Trójmieście



Okazjonalnie muzykę do filmów i seriali komponował również Seweryn Krajewski, absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej i Liceum Muzycznego w Gdańsku, współtwórca legendarnych Czerwonych Gitar. Twórczość Krajewskiego można usłyszeć choćby w serialu "Jan Serce" czy w pełnometrażowych fabułach, jak "Uprowadzenie Agaty", "Och, Karol", "Kogel-mogel" czy "Komedia małżeńska". Nagrania Czerwonych Gitar ponadto wiele razy wykorzystywano w polskich filmach, m.in. w "Moim Nikiforze", "Nie kłam kochanie", "Chemii", "Sztuce kochania" czy "Juliuszu".

Filmowe epizody na swoim koncie mają również inni trójmiejscy artyści. Wojciech Mazolewski skomponował muzykę do filmu "Kebab i horoskop", pojawił się także w aktorskim epizodzie w filmie "Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy". Przygodę z kinem zaliczył też Olo Walicki, który w 2011 roku stworzył ścieżkę dźwiękową do filmu "Szamka". Komponowaniem na potrzeby filmu zajmował się również Grzegorz Skawiński. W "Ostatniej misji" Wojciecha Wójcika można było także usłyszeć innych członków zespołu O.N.A., w tym Agnieszkę Chylińską (utwór "Moja odpowiedź"), a także pochodzącego z Gdańska Tomka "Lipę" Lipnickiego, który gościnnie zaśpiewał w kawałku "Pieśń dealera - Bruna".

05

lipca

Samochodowe Kino Ferment: G... Gdańsk, Sopot, Ergo Arena

05

lipca

PupiLove Targi Gdańsk, Galeria Morena

11

lipca

Kultura

Mija termin zwrotu tablic z postulatami Sierpnia '80. ECS ich nie odda
ECS nie odda tablic z 21 postulatami

Kulinaria

Gdzie w Trójmieście spróbujemy kaszubskiej kuchni?
Kaszubska kuchnia w Trójmieście
Slow Fest Sopot: trwa kulinarny festiwal na Molo
Trwa Slow Fest Sopot na Molo

    Najczęściej czytane

    Sprawdź się

    FETA to festiwal: